Aquascanning og egglederundersøkelse

"Hos Klinikk Hausken kan du undersøke om du har normal åpning gjennom egglederne. Undersøkelsen er nødvendig ved hormonstimulert inseminering."

Ung kvinnelig pasient i moderne interiør

For å oppnå graviditet, uansett om det er ved samleie eller inseminasjon, må det være åpning i minst én av egglederne.

Hvis det ikke er åpning, kan egg og sædceller ikke møtes, og en befruktning av egget kan ikke finne sted. Ved nedsatt passasje i egglederne vil det være økt risiko for graviditet utenfor livmoren. Derfor anbefaler vi at du får undersøkt om egglederne dine er åpne. Undersøkelsen er en forutsetning hvis du ønsker hormonstimulert inseminering. Hvis begge egglederne er tette, er forsøk med IVF-behandling den eneste muligheten for å bli gravid.

De fleste kvinner har åpne eggledere, men hvis du tidligere har hatt underlivsbetennelse med klamydia, blindtarmbetennelse, endometriose eller andre sykdommer som man kan mistenke har ført til skader på egglederne, er det økt risiko for trange eller tette eggledere. Vi vil her gjøre oppmerksom på at symptomfri underlivsbetennelse (“stum infeksjon”) med klamydia kan forekomme.

Her på Klinikk Hausken kan du få undersøkt om du har normal åpning gjennom egglederne.

Undersøkelsen foretas i perioden etter menstruasjonsblødningen er ferdig og før forventet tidspunkt for eggløsning, mellom 8. og 10. syklusdag. På den måten kan man inseminere i samme syklus. Før undersøkelsen kan foretas, må det foreligge en negativ klamydiaprøve fra livmorhalsen. Klamydiatesten kan gjøres her på klinikken eller hos din fastlege.

Selve undersøkelsen foregår i gynekologisk leie.

Noen opplever menstruasjonslignende smerter ved undersøkelsen. Undersøkelsen foretas uten bedøvelse, og de aller fleste kan gå på jobb umiddelbart etter undersøkelsen. Det kan for noen være en god idé å ta smertestillende en times tid før selve undersøkelsen.

Etter undersøkelsen kan det komme litt ekstra tynn utflod og kanskje litt flekkblødninger. Vi anbefaler at du bruker bind etter undersøkelsen. Infeksjonsrisikoen er minimal, men hvis du i dagene etter undersøkelsen skulle få smerter og feber, er det viktig at du tar kontakt med lege for eventuell behandling. Du kan ta smertestillende, men det er som regel ikke nødvendig.

Hvis det ikke kan påvises normal passasje i begge egglederne, vil legen vår informere deg om videre forløp. Du vil eventuelt bli anbefalt en kikkhulls undersøkelse av egglederne (laparoskopi), eller at du bør gå videre til IVF-behandling.

Portrett av kvinnelig fertilitetslege

Fertilitetssjekken

Det er viktig å finne årsak når graviditet uteblir. Det første steget når du kommer til Klinikk Hausken er Fertilitetssjekken. Undersøkelsen gir svarene du trenger slik at du kan planlegge en behandling som er tilpasset ditt behov best mulig.

FertilitetssjekkenPrisliste

Andre behandlinger