Kjønnssykdommer

Kjønnssykdommer – seksuelt overførbare sykdommer.

Moderne illustrasjon av mann og kvinne

Seksuelt overførbare sykdommer har det til felles at de kan smitte ved vaginal- anal- eller oral sex, og at de ikke alltid gir symptomer som gjør at man oppdager smitten. Man kan altså føre smitten videre til andre uten å vite at man er smittet selv. Derfor er det viktig å teste seg jevnlig.

Hvilke symptomer er vanlige?

Klamydia og gonore forårsakes av henholdsvis bakterien Chlamydia trachomatis og Neisseria gonorrhoeae. Infeksjon med disse gir ofte ingen symptomer. Dersom man får symptomer, kan dette være endret utflod, småblødninger mellom menstruasjonene, smertefull og hyppig vannlating eller magesmerter. Hos et fåtall av de som ikke behandles, kan infeksjonen føre til en mer omfattende bekkeninfeksjon. Dette kan medføre at egglederne blir tette, og gi problemer med å bli gravid.

Kjønnsvorter forårsakes av viruset humant papillomavirus (HPV) og er små utvekster som kan finnes på hud og slimhinner på kjønnsorgan og rundt endetarmsåpning. De er ufarlige og gir oftest ikke symptomer, men kan være skjemmende og av og til gi ubehag og kløe.

Herpes i underlivet forårsakes av herpes simplex virus, type 1 eller 2. Herpes kan gi smertefulle sår med blemmer i genitalområdet. Mange kan ha ha viruset og dermed smitte andre uten å ha symptomer.

Hvordan er undersøkelsen?

Legen foretar en vanlig gynekologisk undersøkelse ved å se på de ytre kjønnsorganene, og undersøke skjeden og livmorhalsen ved hjelp av et spekulum. Klamydia og gonore kan påvises ved å ta en prøvepinne (ligner lange, tynne ”Q-tips”) fra livmorhalsen. Man vil da få svar fra laboratoriet i løpet av et par uker. Kjønnsvorter vil kunne gjenkjennes på grunn av typisk utseende. Dersom vortene er forsvunnet, kan man derimot ikke ”teste” for om det var det man hadde. Herpes-sår har også ofte et typisk utseende som kan gi sterk mistanke om diagnosen, men man tar en prøve fra såret som kan påvise og bekrefte herpes-virus.

Når det gjelder andre seksuelt overførbare sykdommer som syfilis, hepatitt og hiv, påvises disse ved en blodprøve.

Moderne illustrasjon av mann og kvinne
bestill time

Du trenger ingen henvisning for å bestille time hos oss.

timebestilling
Profil dialog ikon rosa

"Veldig fornøyd med min nye gynekolog. Fikk time neste dag. Ekstra pluss med så fine nye lokaler på Lysaker Torg."

Cathrine fra Oslo

Gynekologi